luni, 8 februarie 2010

Pe locul doi, mama

Cu cateva luni inainte de a naste am auzit de la o proaspata mamica ca si-a facut molifta de opt zile si ca acum poate iesi din casa. Nu stiam ca biserica ortodoxa ridica asemenea inerdictii femeilor care, din punctul meu de vedere, au realizat o minune, au dat viata unui om. 

Intamplarea a facut sa stau in spital opt zile si sa nu umblu creanga prin societate. A doua zi de la externare sotul s-a dus la biserica unde mi-a fost citita molifta.

De curand am aflat ca mai trebuie sa mi se citeasca o molifta, cea de patruzeci de zile. Este necesara pentru a avea acces din nou in biserica. Eram impura. M-am dus duminica la sfarsitul slujbei. Femeia care vinde lumanari mi-a spus sa astept in pridvor sa vina preotul. M-am conformat. Am stat cuminte langa o batranica revoltata pe un om care cerea bani in vederea realizarii unui tratament. In fata mea, mai era o enoriasa care certa copiii ce intrau cu cizmulitele pline de zapada. Intre timp, sotul a mers la preot sa il cheme pentru mine.  Dupa cateva minute, mi-a fost citita molifta si am avut voie sa intru in biserica.

E grea misiunea de mamica. Sunt multe detalii pe care trebuie sa le cunosti. Din prima zi de sarcina trebuie sa fii precauta cu alimentatia si cu sanatatea, sa te gandesti ce e bine pentru fat, sa mergi la doctor, sa faci analize si para-analize, sa stai in spital, sa simti depresia postnatala. Dupa nastere apar din nou restrictii alimentare (colicii copilului), timpul este impartit in transe de trei ore (alaptarea), somnul o iluzie, silueta o amintire placuta. Peste toate acestea, biserica mai pune un obstacol si plaseaza mamele in pridvor.

Pe de alta parte, tatal este cel care culege laurii nasterii iesind in fata. El este cel care priveste cum te transformi noua luni, cel care isi continua viata fara nicio schimbare majora, nu este supus restrictiilor, tine copilul in brate cand nu plange, primeste felicitarile, este primul trecut pe certificatul de nastere oferind numele de familie si initiala prenumelui.

Locul intai este ocupat de mama in inima copilului. Societatea mai are nevoie de timp sa o rasplateasca pe femeie.

Un comentariu:

  1. Asa este, barbatii cresc copiii ... Ilar si pleonasm in acelasi timp, ca orice barbat e un copil mai mic... dar orice ar zice lumea , legatura dintre o mama si puiul ei nu poate fi masurata cu nimic ... felicitare, sau un compliment adus tatalui de oricine . Buburuza este pe locul intai pt tine si tatal pe locul doi , ... deci e si el pe locul doi pentru cineva,... sac sac . Toate bune va doresc

    RăspundețiȘtergere