Meseria de profesor se adreseaza numai acelor persoane care sunt capabilesa se puna in slujba oamenilor. Cadrul didactic este veriga dintre informatia stiintifica si puterea de intelegere a elevilor. Accesibilizarea notiunilor constituie obiectivul central al celor de la catedra. Nobletea acestei meserii este data de finalitatea actului didactic - din scoala ies oamenii viitorului.
Educatorii au greaua misiune de a desprinde pe micuti de casa parinteasca, formand in stadiu incipient individul independent. Invatatorii isi petrec intreaga viata coordonand mainile stangace sa scrie si provoaca mintea nestiutoare sa realizeze primele calcule matematice. Din gimnaziu apar profesorii, specialisti intr-un domeniu. Micul educabil are o galerie de modele care ii largesc orizonturile. Acum pasiunea pentru o disciplina poate anunta ca un specialist se va naste.
In cadrul orei de curs, profesorul se retrage linistit intr-un colt si ii lasa pe elevi sa fiein centrul actului didactic. El doar ii provoaca pe tineri sa gandeasca si sa identifice solutiile pe care le asteapta. Aici apare maiestria acestei meserii. Se sadeste in inima discipolilor increderea de sine, convingerea ca pot ajunge la orice solutie doar cu puterea mintii.
Totusi cum ne vad elevii? Suntem pentru ei "batranul dascal, cu-a lui haina roasa-n coate"? Reprezentam o amenintare a timpului lor liber caci le dam teme? Or suntem o sursa iepuizabila de informatii?
Pe data de 5 octombrie 2010, de Ziua Mondiala a Educatiei, am organizat in cadrul liceului unde lucrez o activitate intitulata "Elevii, profesorii profesorilor de azi". Am urmarit sa ii provoc pe elevi sa perceapa pe profesori de partea cealalta a catedrei. Ei au devenit profesori profesorilor actuali. Timp de o ora cadrele didactice au revenit in banci, iar trei elevi au predat o secventa de lectie.
Activitatea a debutat cu momentul captarii atentiei. Am lansat un joc amuzant ce a presupus realizarea de portrete fara a cunoaste persoana careia i se facea desenul. Am pregatiti terenul celor trei elevi curajosi care au iesit in fata clasei si care cu voce tremurata au rostit o lectie. In final, am propus spre dezbatere o intrebare: "Este mai binesa fii elev sau e mai bine sa fii profesor?". Spiritele s-au incins, caci fiecare grupa formata din elevi isi sustinea cu pasiune punctul de vedere. La plecare, toti participantii au putut admira desenele realizate la inceputul activitatii intr-o expozitie ad-hoc. Reactia a fost pe masura asteptarilor.
Am dorit ca pe aceasta cale sa ii apropii mai mult tineri de meseria noastra atat de blamata in prezent. Poate, pe viitor, ei vor schimba mentalitatea defavorabila celor de la catedra cunoscand ca in spatele a 50 de minute de predare sunt ore intregi de pregatire.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu